فرهنگ کسب و کار در آلمان

فرهنگ کسب و کار در آلمان

آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد و  قدرت اصلی اقتصاد اروپا است. آشنایی با ارزش‌ها و استانداردهای فرهنگی آلمان برای موفقیت در کسب و کار اهمیت زیادی دارد یعنی اگر بخواهید برای کار به آلمان مهاجرت کنید و یا قصد تجارت با یک شرکت آلمانی را داشته باشید، درک فرهنگ کسب و کار آلمان در موفقیت شما تاثیر دارد.

کسب و کار در آلمان

آشنایی با فرهنگ کسب و کار آلمان برای شروع هر فعالیت جدیدی اهمیت دارد. در آلمان، کسب و کار جدی گرفته می‌شود و ارزش‌هایی مانند انصاف، وفاداری، دقت در زمان و حرفه‌ای بودن باید رعایت شوند. مذاکرات در آلمان عادلانه است و تغییرات لحظه آخری در توافق‌ها خیلی کم است. شفافیت در شرکت‌ها مهم است و فساد و هدیه دادن برای به دست آوردن معامله کم است.

اخلاق کاری آلمان به این معناست که کارکنان همیشه به موقع و با حداکثر تلاش کار می‌کنند و در عوض از حقوق منصفانه و شرایط کاری خوب برخوردار می‌شوند. آلمانی‌ها به کیفیت محصولات و خدمات خود اهمیت زیادی می‌دهند و کارکنان معمولا وفادار به کارفرمایان خود هستند.

فرهنگ کسب و کار در آلمان

دست دادن در آلمان

دست دادن یکی از اصول مهم در فرهنگ کسب و کار آلمان است. در اولین ملاقات با هر فردی، از مشتری و همکار گرفته تا کارفرما و کارمند، باید دست بدهید. هنگام دست دادن، با دست راست دست بدهید و مطمئن شوید که دست چپتان در جیب‌تان نباشد، چون که ممکن است  فکر کنند بی‌احترامی می‌کنید. همچنین در زمان دست دادن برقراری تماس چشمی اهمیت دارد.

دست دادن در آلمان نه تنها در کسب و کار، بلکه در روابط دوستانه و خانوادگی هم رایج است، به ویژه بین مردان. اگر به آلمان آمدید، بهتر است همیشه با هر فرد جدیدی که ملاقات می‌کنید، دست بدهید و دست دادن شما محکم باشد.

همچنین در کسب و کار آلمان، همیشه با یک دست دادن رسمی به همکاران، مشتریان و افراد سلام کنید و از عناوین رسمی استفاده کنید. این موضوع به‌ویژه در اولین ملاقات مانند هنگام ورود به محل کار جدید بسیار مهم است.

چطور در آلمان مودب باشیم؟

در زمان صحبت کردن با آلمانی‌ها  بهتر است که منتظر بمانید تا شخص دیگری صحبت خود را تمام کند و سپس شما صحبت کنید. باید با احترام با همه برخورد کنید. در زمان صحبت، تماس چشمی خوبی برقرار کنید، دست‌هایتان را از جیب‌ بیرون بیارید و تا زمانی که رابطه‌ای صمیمانه برقرار نشده، از نام خانوادگی همراه با عناوین “Frau” (خانم) یا “Herr” (آقا) استفاده کنید.

کد لباس

در آلمان، بیشتر محل‌های کار کد لباس رسمی دارند. مردان معمولا کت و شلوار تیره و کراوات می‌زنند و زنان لباس‌های ساده مانند شلوار یا دامن به همراه کت و دامن می‌پوشند.

در برخی شرکت‌های جوان و نوظهور مثل آژانس‌های روابط عمومی یا استارتاپ‌های فناوری، به‌ویژه در شهرهای بزرگ مثل برلین، افراد معمولا لباس غیررسمی می‌پوشند.

نکته: اگر در انتخاب لباس شک دارید، بهتر است لباس رسمی و با کیفیت بپوشید. پوشیدن کفش ورزشی و لباس غیررسمی در اولین روز کار زیاد جالب نیست.

فرهنگ کسب و کار در آلمان

دقت در زمان و اعتماد

در آلمان دقت به زمان به‌خصوص در محیط کسب و کار خیلی مهم است. همیشه سعی کنید زودتر برسید و زمانی کافی برای رسیدن به مقصد داشته باشید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است دیر به محل کار یا جلسه کاری برسید، بهتر است هرچه زودتر با مدیر یا فردی که قرار است ملاقات کنید تماس بگیرید و به او اطلاع دهید که با تاخیر می‌رسید. در آلمان دقت در زمان نشانه قابل اعتماد بودن است و اگر حتی یک بار هم دیر برسید ممکن است دیگر دید خوبی نسبت  به شما نداشته باشند.

عدالت و وفاداری

آلمانی‌ها معمولا رفتارهای منصفانه‌ای در کسب‌ و کار دارند، مانند پرداخت عادلانه و رعایت ساعت کاری مشخص. همچنین زندگی شخصی افراد از کار جدا است و به وفاداری در روابط تجاری اهمیت می‌دهند. بسیاری از کسب‌وکارها مشتریان ثابت خود را برای سال‌ها حفظ می‌کنند.

در آلمان کسب‌وکارها به شیوه‌ای عدالت محور عمل می‌کنند و در حل اختلافات به دنبال توافقی معقول هستند. همچنین حضور زنان در هیئت‌های مدیره بیشتر است و این تعادل جنسیتی به خوبی در آلمان رعایت می‌شود.

جلسات و مذاکرات کاری

مذاکرات در آلمان به صورت عادلانه، شفاف و باز انجام می‌شود. ادعاها باید با داده‌ها و مدارک معتبر پشتیبانی شوند و قیمت‌ها باید منصفانه پیشنهاد یا درخواست شوند.

در آلمان فرهنگ کاری سلسله‌مراتبی است و تصمیمات بیشتر در سطوح بالا گرفته می‌شود. کارکنان باید دستوراتی که ارشدشان می‌‌دهند را دنبال کنند.  توجه به جزئیات در مذاکرات بسیار مهم است و کیفیت برای آلمانی‌ها اولویت دارد. 

تمام مذاکرات با زبان رسمی صورت می‌گیرد و بسیار مهم است که برای هر جلسه یا ملاقات با همکاران یا کسب‌وکارهای آلمانی، زودتر از زمان قرار حاضر شوید.

فرهنگ کسب و کار در آلمان

گفت و گو و ارتباط

در آلمان مردم بسیار صریح و مستقیم صحبت می‌کنند و صداقت و رسمی بودن در ارتباطات اهمیت زیادی دارد. در جلسات کاری، صحبت‌ها کوتاه و مفید است و هیچ‌گونه وقت‌گذرانی یا شوخی جایی ندارد. فضای شخصی هم برای آلمانی‌ها اهمیت دارد، بنابراین بهتر است صحبت‌های بی‌ربط نکنید و با افراد فقط با عنوان و نام خانوادگی‌شان صحبت کنید. همچنین تماس با همکاران خارج از ساعت کاری معمولا مناسب نیست مگر اینکه خودشان بخواهند.

هدیه دادن

هدیه دادن در محیط کار آلمان به موقعیت بستگی دارد. اگر هدیه زیاد باشد، ممکنه اشتباه گرفته شود و فکر کنند رشوه‌ است! هر شرکتی قوانین خاص خودش را دارد؛ بعضی‌ها هدیه گرفتن را ممنوع می‌کنند، بعضی‌ها هم خیلی باز و راحت هستند. قبل از اینکه هدیه بدید یا بگیرید، بهتره با مدیر یا افراد داخلی محل کارتان مشورت کنید. معمولا هدیه دادن برای مناسبت‌های اجتماعی مثل سوغاتی، لوازم اداری یا حتی مشروب مرسوم است.

فرهنگ کسب و کار در آلمان

آیا در آلمان تعادل بین کار و زندگی وجود دارد؟

با وجود شهرت آلمانی‌ها در داشتن قوانین سختگیرانه و تلاش زیاد در کار، آنها به زمان فراغت خودشان هم اهمیت می‌دهند. مفهوم “Feierabend” به زمانی اشاره دارد که کار تمام می‌شود و وقت استراحت شروع می‌شود که هنوز هم در فرهنگ آلمان وجود دارد. بسیاری از کارفرمایان بزرگ آلمانی هم سیاست‌هایی دارند که طبق آن، کارکنان نیازی به پاسخ دادن به ایمیل‌های کاری بعد از ساعات کاری ندارند.

با این حال، یک نظرسنجی از طرف Novotel نشان داد که آلمانی‌ها کمتر از بریتانیایی‌ها و لهستانی‌ها وقت فراغت دارند. همچنین، با وجود اینکه پاندمی COVID-19 باعث شد تعداد بیشتری از آلمانی‌ها در خانه کار کنند، بسیاری از آنها ترجیح دادند به جای زمان‌هایی که معمولا باید در رفت‌وآمد یا استراحت می‌بودند، بیشتر کار کنند.